
W środę 12 marca br., Sokołowski Uniwersytet Trzeciego Wieku gościł dr Teresą Urszulą Szmigielską z wykładem pt. “Edukacja od czasów najdawniejszych do współczesności”.
Słuchacze SUTW dowiedzieli się czego uczono w szkołach i uniwersytetach od średniowiecza do czasów współczesnych, kto mógł się uczyć a dla kogo dostęp do wiedzy był utrudniony, czy zakazany? Jaki rodzaj wykształcenia otrzymywali chłopcy a jaki dziewczęta? Czemu polska młodzież musiała szukać wiedzy za granicą?
Edukacja to fundament rozwoju cywilizacji, który ewoluował przez tysiąclecia. Już w starożytności istniały pierwsze formy nauczania – w Egipcie uczono pisma hieroglificznego, w Grecji powstały szkoły filozoficzne, a w Rzymie kształcono elity w zakresie prawa i retoryki.
Średniowiecze przyniosło rozwój edukacji kościelnej – klasztory i uniwersytety, takie jak Uniwersytet Boloński (XI w.), stały się ośrodkami wiedzy. Reformacja i oświecenie zrewolucjonizowały nauczanie, propagując edukację powszechną.
XIX i XX wiek to czas demokratyzacji dostępu do wiedzy – wprowadzono obowiązkowe szkolnictwo, a rozwój technologii przyspieszył metody nauczania. Dziś edukacja bazuje na nowoczesnych narzędziach cyfrowych, a e-learning pozwala na naukę bez względu na miejsce i czas.
Historia edukacji pokazuje, że choć metody się zmieniają, jej rola w kształtowaniu społeczeństwa pozostaje niezmienna.