Stowarzyszenie Kin Studyjnych oraz Kino Sokół zapraszają na cykl pt. KRÓTKA HISTORIA POLSKIEGO KINA.
“Pociąg” w reżyserii Jerzego Kawalerowicza to jeden z najbardziej zaskakujących dzieł polskiej szkoły filmowej. Film z jednej strony jest grą konwencjami thrillera i melodramatu, z drugiej – rodzajem pełnego niedopowiedzeń, poetyckiego szkicu.
Ten film mówi o głodzie, o tęsknocie uczuć, niekoniecznie zresztą miłosnych. Dziewczyna odczuwa niedosyt życia, u mężczyzny – pod jej wpływem – rodzi się samotność. Każdy człowiek jest w pewnym sensie niezadowolony z tego, co ma, i zostawia sobie jakąś furtkę, jakąś niejasną perspektywę. Tą tęsknotą uczuć zostali obdarzeni wszyscy bohaterowie “Pociągu”. Nastąpił niejako podział jednego melodramatu na wiele osób.
Jerzy Kawalerowicz
Upalne lato. Pociąg pospieszny odchodzi z warszawskiego dworca. Wśród pasażerów znajduje się Jerzy (Leon Niemczyk). Zapomniał miejscówki do wagonu sypialnego. Przekupiona konduktorka kieruje go do ostatniego wolnego przedziału. Bohater niespodziewanie zastaje tam piękną blondynkę Martę (Lucyna Winnicka). Z powodu braku wolnych miejsc Jerzy i Marta muszą podróżować razem. W pociągu znajduje się również Staszek (Zbyszek Cybulski), były chłopak Marty. Wciąż usiłuje ją przekonać, że powinna z nim zostać, ale dziewczyna wyraźnie nie chce. Pomiędzy Jerzym i Martą stopniowo nawiązuje się przyjazny kontakt. Oboje mają za sobą przykre przeżycia i to ich łączy.
Krótka historia polskiego kina
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii drugiej połowy XX. wieku. Historia naszej kinematografii to historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie “Krótka historia polskiego kina“ skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu.
Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Lista tytułów:
- Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda | 1 lutego
- Pociąg, reż. Jerzy Kawalerowicz | marzec
- Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern | kwiecień
- Nikt nie woła, reż. Kazimierz Kutz | maj
- Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk | czerwiec
- Sanatorium pod klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has | lipiec
- Barwy ochronne, reż. Krzysztof Zanussi | sierpień
- Aria dla atlety, reż. Filip Bajon | wrzesień
- Gorączka, reż. Agnieszka Holland | październik
- Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski | listopad
- organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
- kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
- partnerzy: WFDiF, DI Factory
- Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej