Kino Sokół
Stowarzyszenie Kin Studyjnych oraz Kino Sokół zapraszają na kolejny pokaz z cyklu “Krótka historia polskiego kina” – “Nikt nie woła” w reżyserii Kazimierza Kutza.
Nikt nie woła
Jeden z najpiękniejszych plastycznie polskich filmów. Wystylizowane czarno-białe zdjęcia oddają stan duszy pary młodych ludzi zupełnie zagubionych w nowej rzeczywistości i księżycowym pejzażu miasteczka zaludnionego przez przypadkowych mieszkańców.
Z końcem wojny na Ziemie Zachodnie zmierzają pociągi pełne ludzi myślących o rozpoczęciu życia od nowa. Transport przesiedleńców, wśród których znajduje się Bożek, przybywa do Zielna. Podróż Bożka wyniknęła z chęci zerwania z podziemiem i ucieczki przed karą za niewykonanie rozkazu. „Nie zabiłem czerwonego” – mówi sam do siebie. Bożek urządza sobie pokój i podejmuje pracę w wytwórni win.
Z poznaną tu Lucyną zaczyna go łączyć uczucie, ale strach przed wyrokiem wyklucza jakąkolwiek szczerość. Chłopak szamocze się z samym sobą, próbuje ostudzić miłość do Lucyny przelotnymi związkami z Niurą i Olgą. Pewnego dnia w miasteczku dostrzega Zygmunta – kolegę z organizacji, co prowokuje ucieczkę Bożyka na wieś. Ale po przemyśleniu własnej sytuacji podejmuje ryzyko powrotu do Lucyny.
Krótka historia polskiego kina
Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii drugiej połowy XX. wieku. Historia naszej kinematografii to historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie “Krótka historia polskiego kina“ skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu.
Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.
Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.
Lista tytułów:
- Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda | 1 lutego
- Pociąg, reż. Jerzy Kawalerowicz | marzec
- Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern | kwiecień
- Nikt nie woła, reż. Kazimierz Kutz | maj
- Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk | czerwiec
- Sanatorium pod klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has | lipiec
- Barwy ochronne, reż. Krzysztof Zanussi | sierpień
- Aria dla atlety, reż. Filip Bajon | wrzesień
- Gorączka, reż. Agnieszka Holland | październik
- Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski | listopad
- organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
- kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
- partnerzy: WFDiF, DI Factory
- Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej