W 2024 roku przypada 100. rocznica urodzin Marka Hłaski. Z tej okazji, w ramach 6. SokoLove Film Festival, zapraszamy na pokaz filmu “Ósmy dzień tygodnia” w reż. Aleksandra Forda na podstawie opowiadania Marka Hłaski.
Prelekcję wygłosi dziennikarz filmowy Ryszard Jaźwiński.
Wstęp wolny. Bezpłatne miejscówki dostępne w kasie kina oraz online.
Ósmy dzień tygodnia
“Ósmy dzień tygodnia” jest filmem wyjątkowym co najmniej z jednego powodu. Leżał na cenzorskiej półce aż 25 lat. To rekord w polskiej, a może i światowej kinematografii.
Zanim pojawił się na ekranach, obrósł legendą. Przyczynił się do tego przede wszystkim mit Marka Hłaski, czołowego reprezentanta “czarnej” literatury, która doszła w Polsce do głosu w połowie lat pięćdziesiątych. Pisarz ten, dla wielu do dziś kultowy, portretował w swych utworach świat głęboko zdemoralizowany, przeżarty cynizmem i pogardą dla wartości takich jak miłość, wierność, przyjaźń.
Akcja “Ósmego dnia tygodnia” toczy się w Warszawie, u schyłku lat pięćdziesiątych. Piotr (Zbyszek Cybulski) i Agnieszka (Sonja Ziemann) kochają się, lecz nie mogą znaleźć spokojnego kąta, żeby choć przez chwilę pobyć sam na sam. On nie ma dachu nad głową, ona zaś mieszka w małym, obskurnym mieszkanku z rodzicami, bratem alkoholikiem i sublokatorem. Piotr robi co może, by znaleźć dla siebie i dziewczyny jakieś lokum.
Wreszcie szczęście się doń uśmiecha, lecz jest to uśmiech szyderczy. Jego ukochana bowiem spędza noc z przygodnie spotkanym dziennikarzem…
W 1958 roku, gdy pojawił się na ekranach RFN, spotkał się z dużym uznaniem krytyki. Wysokie noty zebrał wówczas nie tylko reżyser, lecz także aktorzy oraz operator. Oglądany z dwudziestopięcioletnim opóźnieniem “Ósmy dzień tygodnia” broni się głównie kreacją Zbigniewa Cybulskiego oraz młodzieńczymi twarzami aktorów, którzy zyskali sławę licznymi późniejszymi występami. Stanowi też ciekawy dowód twórczych zmagań blisko pięćdziesięcioletniego Forda z debiutującymi wówczas młodymi gniewnymi, którzy wkrótce mieli zostać ochrzczeni mianem “szkoły polskiej”.
obejrzyj fragment:
reżyseria: Aleksander Ford
scenariusz: Aleksander Ford, Marek Hłasko
zdjęcia: Igor Oberberg, Jerzy Lipman
muzyka: Kazimierz Serocki
montaż: Halina Prugar-Ketling
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.