Sokołowski Ośrodek Kultury
będzie:
Krótka historia polskiego kina: Nikt nie woła
25 maja 2023 |19:00
Kino Sokół
będzie:
Krótka historia polskiego kina: Nikt nie woła
25 maja 2023 |19:00
Kino Sokół
będzie:
Krótka historia polskiego kina: Nikt nie woła
25 maja 2023 |19:00
Kino Sokół
będzie:
Krótka historia polskiego kina: Nikt nie woła
25 maja 2023 |19:00
Kino Sokół

Stowarzyszenie Kin Studyjnych oraz Kino Sokół zapraszają na kolejny pokaz z cyklu “Krótka historia polskiego kina” – “Nikt nie woła” w reżyserii Kazimierza Kutza.

Nikt nie woła

Jeden z najpiękniejszych plastycznie polskich filmów. Wystylizowane czarno-białe zdjęcia oddają stan duszy pary młodych ludzi zupełnie zagubionych w nowej rzeczywistości i księżycowym pejzażu miasteczka zaludnionego przez przypadkowych mieszkańców.

Z końcem wojny na Ziemie Zachodnie zmierzają pociągi pełne ludzi myślących o rozpoczęciu życia od nowa. Transport przesiedleńców, wśród których znajduje się Bożek, przybywa do Zielna. Podróż Bożka wyniknęła z chęci zerwania z podziemiem i ucieczki przed karą za niewykonanie rozkazu. „Nie zabiłem czerwonego” – mówi sam do siebie. Bożek urządza sobie pokój i podejmuje pracę w wytwórni win.

Z poznaną tu Lucyną zaczyna go łączyć uczucie, ale strach przed wyrokiem wyklucza jakąkolwiek szczerość. Chłopak szamocze się z samym sobą, próbuje ostudzić miłość do Lucyny przelotnymi związkami z Niurą i Olgą. Pewnego dnia w miasteczku dostrzega Zygmunta – kolegę z organizacji, co prowokuje ucieczkę Bożyka na wieś. Ale po przemyśleniu własnej sytuacji podejmuje ryzyko powrotu do Lucyny.

Krótka historia polskiego kina

Polska kinematografia jest jedną z najciekawszych spośród wielkich narodowych kinematografii drugiej połowy XX. wieku. Historia naszej kinematografii to historia polskich reżyserów i reżyserek. W przeglądzie “Krótka historia polskiego kina skupiliśmy się na prezentacji wybranych tytułów największych twórców i twórczyń głównego nurtu.

Jak zmieniała się wrażliwość filmowców? Czy czerpali oni z europejskiego i światowego kina czy tworzyli nową jakość? Jak wpływały na nich zmiany społeczne i geopolityczne? W końcu: jak polskie kino rezonowało za granicami naszego kraju? Przegląd jest unikatową możliwością przypomnienia najważniejszych, poddanych cyfrowej rekonstrukcji, dzieł powstałych nad Wisłą na dużych, kinowych ekranach i poprzez nie zajrzenia pod podszewkę zmian, jakie zachodziły w ciągu kolejnych dekad PRL-u.

Cykl 10 filmów ze wstępami w formie wykładu wideo prezentuje sylwetkę twórcy/twórczyni, wprowadza w tematykę dzieła, przybliża realia polityczno-społeczne jego powstania. Każdy wstęp zawiera też analizę formalną dzieła z naciskiem na scenariusz, sztukę operatorską, grę aktorską, montaż, scenografię i kostiumy. Wskazuje też aktualny wymiar dzieła i proponuje możliwe tropy interpretacyjne. Prologi zrealizowane są w sposób przystępny, bardziej popularyzatorski niż akademicki, osadzając poszczególne filmy w szerokim, kulturoznawczym kontekście.

Lista tytułów:

  • Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda | 1 lutego
  • Pociąg, reż. Jerzy Kawalerowicz | marzec
  • Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern | kwiecień
  • Nikt nie woła, reż. Kazimierz Kutz | maj
  • Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk | czerwiec
  • Sanatorium pod klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has | lipiec
  • Barwy ochronne, reż. Krzysztof Zanussi | sierpień
  • Aria dla atlety­, reż. Filip Bajon | wrzesień
  • Gorączka, reż. Agnieszka Holland | październik
  • Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski | listopad
  • organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
  • kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
  • partnerzy: WFDiF, DI Factory
  • Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
16 czerwca 2024 | 10:00
Skip to content