Kino Sokół
Dyskusyjny Klub Filmowy Zbyszek zaprasza na pokaz meksykańskiego kandydata do Oscara pt. “Totem” w reżyserii Lili Avilés oraz spotkanie z krytykiem filmowym Patrycją Muchą.
“Totem” to wyróżniony na Berlinale nagrodą jury ekumenicznego olśniewający film, który w jednym dniu, w jednym domu, mieści cały wszechświat.
Totem
Kino zdążyło już odmienić hasło „rodzina” przez wszystkie formy i przypadki, ale Meksykanka Lila Avilés udowadnia, że wciąż można opowiadać o niej w świeży, nowatorski sposób. I robić to bez zadęcia, unikając pustych haseł, oczywistych obserwacji i górnolotnych sloganów, za to z olbrzymią dozą empatii, mądrości i niewymuszonego humoru, który potrafi rozjaśnić nawet najczarniejszą godzinę.
Wydarzenia oglądamy z perspektywy siedmioletniej Sol, która trafia w sam środek nerwowych przygotowań do rodzinnej uroczystości. Ktoś pije za dużo, przypala się ciasto, kobieta z sąsiedztwa wypędza złe duchy, a pozornie niewinna wymiana zdań może sprowokować wybuch. Sol eksploruje pełen zakamarków dom, trochę się nudzi, trochę podsłuchuje i wyczekuje momentu, kiedy będzie mogła zobaczyć się z tatą.
Z okruchów codzienności, ze sposobu, w jaki zagracony dom jest oświetlony, z dziecięcych obserwacji Meksykanka Lila Avilés buduje swój totem: filmowy mit, portret przodka, obraz łączący żywych z duchami. Intymna perspektywa niepostrzeżenie rozszerza się, a rodzinny chaos okazuje się – paradoksalnie – częścią większego porządku świata, w którym naturalnie następują po sobie czas życia i śmierci, czas burz i wyciszenia, a tragedie niszczą i wiążą jednocześnie.
Słuchajcie, dla mnie to taka „Sieranevada”, tylko że chyba jeszcze piękniejsza. Wyobraźcie sobie: w domu szykuje się impreza, ciotka zmywa farbę z włosów w umywalce, dziadek prowadzi sesję terapeutyczną, a kuzyni kłócą się o to, kto ma odkurzyć dywan (jedno z nich właśnie odpaliło konsolę). No cyrk na kółkach, tylko że jak patrzysz na to oczami młodej Sol, której aktualnie powoli, kawałek po kawałeczku, pęka serce.
Patrycja Mucha o filmie “Totem”
Patrycja Mucha
Urodzona w 1991 r. Doktor kulturoznawstwa oraz krytyczka filmowa.
Współpracowniczka festiwali filmowych i autorka bloga “Filmowe odloty”. Wyróżniona w Konkursie im. Krzysztofa Mętraka w 2019 i 2020 roku. Autorka cyklu wideoesejów o polskim kinie „Na wyrywki”. Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk prowadzi podcast „Wtem, piosenka” poświęcony filmowym musicalom.
Związana ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty.
obejrzyj zwiastun:
- gatunek: dramat
- produkcja: Meksyk | Francja | Dania | Holandia
- długość trwania: 1,30′
- ograniczenie wiekowe: 15+