Sokołowski Ośrodek Kultury
będzie:
43. Zaduszki Jazzowe
5 listopada 2022 |19:00
Sokołowski Ośrodek Kultury
będzie:
43. Zaduszki Jazzowe
5 listopada 2022 |19:00
Sokołowski Ośrodek Kultury
będzie:
43. Zaduszki Jazzowe
5 listopada 2022 |19:00
Sokołowski Ośrodek Kultury
będzie:
43. Zaduszki Jazzowe
5 listopada 2022 |19:00
Sokołowski Ośrodek Kultury

Sokołowski Ośrodek Kultury zaprasza na 43. edycję Zaduszek Jazzowych.

Już dzisiaj zachęcamy wszystkich do zarezerwowania czasu 5 listopada (sobota) i wzięcie udziału w największej jazzowej imprezie w regionie!

Zaduszki Jazzowe to cykl koncertów, który od ponad 40 lat odbywa się w Sokołowskim Ośrodku Kultury. Te klimatyczne, jesienne wieczory uważane są za jedne z najważniejszych w imprezowym kalendarzu SOK i są prawdziwą gratką dla miłośników dobrej muzyki.

W tym roku na naszej zaduszkowej scenie wystąpią:

  • Dorota Miśkiewicz z zespołem
  • Adam Makowicz
  • Gary Guthman Quartet

Tegoroczne 43. Zaduszki Jazzowe poprowadzi Paweł Sztompke. Z wykształcenia jest muzykologiem, a dziennikarzem Polskiego Radia od 1977; zajmuje się muzyką, niegdyś w Trójce, od wielu lat w Jedynce. Sam o sobie mówi – “Moją specjalnością muzyczną, radiową jest muzyka filmowa, ale nie tylko – zaciekawiają mnie wszelkie tematy kulturalne. Obecnie w Jedynce można usłyszeć mnie w ciągu dnia (Muzyczna Jedynka) i nocą (Noc w Jedynce). Bardzo lubię to, co robię. Interesuję się filmem, muzyką i nie wierzę w życie pozaradiowe.”

bilety:

  • 100 zł | parter
  • 90 zł | balkon

Dorota Miśkiewicz

fot. Iza Grzybowska

Od kilku lat rokrocznie, głosami krytyków muzycznych, w rankingu Jazz Top magazynu „Jazz Forum” wybierana Najlepszą Wokalistką Roku.

Autorka tekstów, pomysłodawczyni i „spoiwo artystyczne” bezprecedensowego projektu PIANO.PL, podczas którego po raz pierwszy w historii polskiej muzyki na jednej scenie, w kameralnych duetach z towarzyszeniem Atom String Quartet zaprezentowało się z nią kilkunastu wybitnych polskich pianistów trzech generacji. Za koncert i płytę PIANO.PL Dorota Miśkiewicz została nominowana do nagrody Fryderyki w kategoriach Jazzowy Album Roku oraz Jazzowy Artysta Roku, a tak ż e nagrody Koryfeusz Polskiej Muzyki.

Ukończyła klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Na skrzypcach gra nadal (m.in. w projektach Włodzimierza Nahornego dedykowanych Chopinowi, Szymanowskiemu, Karłowiczowi), ale szerokiej publiczności znana jest przede wszystkim za sprawą dokonań wokalnych. Jako jedna z nielicznych śpiewała i nagrywała w duecie z Cesarią Evorą , ich wspólna piosenka “Um Pincelada” spotkała się ze znakomitym przyjęciem miłośników muzyki na całym świecie. Ponadto ma na swoim koncie współpracę z: Nigelem Kennedym, Davidem Murrayem, Louisem Winsbergiem, Kepą Junkerą , Toninho Horta, Tomaszem Stańko i całą plejadą artystów polskiej sceny muzycznej.

Zakotwiczona w jazzie, wielokrotnie wypływała na szerokie wody eksperymentów – zarówno te bardziej egzotyczne, jak i bliższe polskim brzegom. Szczególnie bliska jest jej muzyka brazylijska, czego wyrazem była m.in. płyta Caminho, na której partie perkusjonaliów nagrał wybitny, brazylijski perkusjonista, Guello. Interesują cym eksperymentem była także płyta i trasa koncertowa „Lutosławski, Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci” realizowane przez Dorotę z grupą Kwadrofonik, specjalizującą się w wykonawstwie muzyki współczesnej.

Wydała 8 autorskich płyt – w tym album „Nasza Miłość” nagrany wspólnie z tatą Henrykiem i bratem Michałem, którego premiera miała miejsce 22 marca 2021 r. Niezliczona jest także liczba kolaboracji, w których brała udział na zaproszenie innych artystów.

Zespół wystąpi w składzie:

  • Dorota Miśkiewicz | śpiew
  • Tomasz Kałwak | instrumenty klawiszowe
  • Jakub Mizeracki | gitary
  • Robert Kubiszyn | bas
  • Łukasz Żyta | perkusja

Adam Makowicz

fot. Piotr Powietrzyński

Legenda jazzu, mistrz improwizacji, wybitny pianista.

Urodził się w 1940 roku w Czechach, w polskiej rodzinie mieszkającej wówczas na Śląsku Cieszyńskim. W 1946 z rodzicami powrócił do Polski, do Rybnika, gdzie pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała Adamowi jego matka, również pianistka i śpiewaczka. Młody Adam okazał się szczególnie utalentowany, dlatego też trafił do szkoły dla dzieci uzdolnionych muzycznie, a następnie do rybnickiej klasy fortepianu wybitnego pedagoga, profesora Karola Szafranka. Choć rodzice marzyli dla syna o karierze klasycznego pianisty, 15-letniego Adama porwał jednak jazz.

W późnych latach pięćdziesiątych w Polsce muzyka jazzowa była niemile widzianym i wręcz zakazanym owocem Zachodu. Ta muzyka (jak powiedział kiedyś Adam, „świat wolności i improwizacji”), zwłaszcza w wykonaniu mistrzów fortepianu takich jak Art Tatum czy Erroll Garner, zafascynowała go do takiego stopnia, że jako nastolatek porzucił szkołę, jej klasyczne wymogi i zasady.

W 1962 roku wraz z trębaczem Tomaszem Stańko założył grupę „Jazz Darings” uważaną za pierwsze europejskie combo freejazzowe. Przez wiele lat swoją muzyką uświetniał legendarne już wtedy warszawskie festiwale Jazz Jamboree. Od połowy lat 1970 Adam coraz częściej grywał koncerty solowe zyskując sławę i uznanie wśród melomanów w Polsce i na świecie.

W 1977 roku z rekomendacji Benny Goodmana i Willisa Conovera legendarny producent John Hammond zaprosił go na 10-tygodniowe tournee w USA. W tym czasie Makowicz nagrał solową płytę dla CBS Columbia zatytułowaną „Adam”. W 1978 roku wyjechał do USA po raz drugi, tym razem na 6-miesięczny kontrakt i od tego czasu Nowy Jork, Manhattan, stał się jego stałym domem. Otworzyły się przed nim legendarne świątynie muzyki – nowojorska Carnegie Hall (po raz pierwszy wystąpił tam w koncercie poświęconym zmarłemu sześć miesięcy wcześniej Erroll Garnerowi) i klub Cookery w Greenwich Village. Zaproszony został do udziału w Festiwalu Jazzowym w Newport w Rhode Island.

Po wprowadzeniu w Polsce w 1981 roku stanu wojennego wraz z innymi polskimi artystami mieszkającymi w USA Adam wziął udział w emitowanym na cały świat programie telewizyjnym zorganizowanym z inicjatywy prezydenta Ronalda Reagana „Żeby Polska była Polską”, co definitywnie zamknęło mu na kilka długich lat możliwość przyjazdu do kraju. Dopiero po 1989 roku mógł nareszcie odwiedzić Polskę, do której przyjeżdża teraz regularnie. Występując w USA Adam dzielił scenę z największymi i najwspanialszymi muzykami, między innymi z Benny Goodmanem, Herbie Hancockiem, Earl Hinesem, Freddie Hubbardem, Sarah Vaughan, Teddy Wilsonem, George Shearingiem, George Mrazem, Al Fosterem, Jacki DeJohnette, Charlie Hadenem, etc.

Bardzo wysoko został oceniony przez recenzentów występ w duecie z Leszkiem Możdżerem w Carnegie Hall we wrześniu 2004 roku. Koncert – „pojedynek” między mistrzem weteranem i wschodzącą gwiazdą jazzu, został utrwalony na płytach CD i DVD. Nagranie to zostało uhonorowane „Platynową Płytą” przez wytwornię EMI Music.  Poza utworami czysto jazzowymi ma w swoim repertuarze także klasykę, szczególnie Chopina, którym „nasiąkł” w młodości, jak sam mówi, i którego czuje „po jazzowemu” jak nikt inny. W USA Adam wydał płytę poświęconą muzyce Chopina w interpretacji jazzowej, jedyną amerykańską płytę tego rodzaju w całości poświęconą temu genialnemu kompozytorowi. W niezwykle szerokim repertuarze Adam posiada także utwory G.Gershwina, I. Berlina, J. Kerna, C. Portera i wielu innych kompozytorów amerykańskich. Nagrał kilkadziesiąt płyt i występował w najważniejszych salach koncertowych na świecie współpracując z największymi współczesnymi muzykami. Autor kompozycji na zespoły kameralne, ponad 100 krótkich kompozycji jazzowych, a także muzyki do filmów krótkometrażowych.

Odznaczony wieloma odznaczeniami cywilnymi, między innymi w 2005 Komandorskim Krzyżem Zasługi. W roku 2008 z okazji jubileuszu czterystu lat istnienia amerykańskiej Polonii zaliczono go do zaszczytnego grona najbardziej zasłużonych Polaków w historii Stanów Zjednoczonych.  W październiku 2009 roku Adam został udekorowany w Warszawie Złotym Krzyżem “Gloria Artis” – najwyższym państwowym odznaczeniem za zasługi w propagowaniu polskiej sztuki na świecie. W 2012 Towarzystwo Przyjaciół Śląska w Warszawie przyznało Adamowi swoją coroczną nagrodą dla osób szczególnie zasłużonych dla Śląska. Od kilkunastu lat Adam, Honorowy Obywatel Ustronia, poświęca swój coroczny jesienny recital w Ustroniu na cel charytatywny, wspomagając tym gestem Ośrodek Edukacyjno-Rehabilitacyjno-Wychowawczy w Ustroniu-Nierodzimiu. Jesienią 2011 wydawnictwo PWM Edition wydało cieszącą się dużym zainteresowaniem czytelników książkę Marka Strasza „Grać pierwszy fortepian. Rozmowy z Adamem Makowiczem”, w której Adam niezwykle barwnie i szczerze opowiada o swoich trudnych początkach, miłości do jazzu i karierze za Oceanem. W 2015 ukazało się drugie wydanie tej poczytnej książki. W tym samym roku jego rodzinny Rybnik przyznał mu zaszczytny tytuł Honorowego Obywatela Miasta Rybnika, a w marcu 2018 ZAiKS Honorowe Członkostwo. Także w marcu 2018 miała miejsce premiera najnowszej płyty Adama, „Swinging Ivories”, na której zarejestrowano jego  recital w Studiu Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Wersja winylowa tej płyty ukazała się w lutym 2019.

W 2020 wspólnie z Leszkiem Możdżerem przygotował nowy program, aktualnie prezentowany z ogromnym sukcesem na największych polskich scenach koncertowych.

Gary Guthman

Znakomity amerykańskiego jazzman – trębacz, kompozytor i mentor wielu młodych artystów.

Program pod tytułem “Swing Celebration” jest ściśle związany z obchodzonym w 2022 roku poczwórnym jubileuszem Gary’ego Guthmana. Na jubileusz ten składają się: 70 rocznica urodzin, 60 lat występów scenicznych, 15 lat zamieszkiwania w Polsce i 10 lat posiadania polskiego obywatelstwa.

Program tego wyjątkowego koncertu wypełnią utwory pochodzące z wychwalanych przez krytyków a uwielbianych przez publiczność albumów artysty: Swingmatizm, Salute to Swing, Solar Eclipse oraz nowe premierowe kompozycje stworzone specjalnie na ten poczwórny jubileusz. Jednym słowem, zapowiada się niezwykła, pełna wrażeń muzyczna podróż. Zabierze nas w nią Gary Guthman Quartet, który tworzą: znakomity trębacz i aranżer – Gary Guthman, oraz zespół równie uznanych muzyków:

  • Filip Wojciechowski | fortepian
  • Paweł Pańta | gitara basowa, kontrabas
  • Adam Lewandowski | perkusja

Gary Guthman koncertował z takimi artystami jak m.in.: Stan Kenton, Louis Bellson, The Dorsey Brothers Big Band, Clark Terry, Bee Gees, Tom Jones, Aretha Franklin, Paul Anka, Burt Bacharach, Tony Bennett, Michel Legrand, Anne Murray, Neil Sedaka. W latach 1999-2001 był dyrektorem muzycznym spektaklu z udziałem Michaela Bublé.

Skomponował i zorkiestrował setki aranżacji wykonywanych przez najlepsze orkiestry amerykańskie i kanadyjskie m.in: Toronto Symphony, National Arts Centre Orchestra, Winnipeg Symphony, Vancouver Symphony, Calgary Philharmonic, Portland Symphony, Austin Symphony, New York Pops (Carnegie Hall).

Z jego aranżacji korzystały m.in: National Champion Bands and Orchestras i Stan Kenton Orchestra (1975-1980). Oprawę muzyczną zamawiały u niego niejednokrotnie takie programy jak: ITV In Concert Series, Celebrity Review, The Palace, oraz Tommy Banks Show.

3 grudnia 2022 | 12:00
7 grudnia 2022 | 19:00
Skip to content